Lean-työkaluja
Jatkuva kehittäminen on keskiössä, kun organisaation halutaan kykenevän vastaamaan muuttuvaan asiakastarpeeseen ja toimintaympäristöön nopeasti ja kestävällä tavalla. Kehittämisen pitää olla systemaattista, oli kyse sitten ongelmien poistamisesta tai vision tavoittelusta.
Lean-työkalut toimivat jatkuvan kehittämisen tukena. Niitä on moneen tarpeeseen, ja usein ne toimivat parhaiten, kun käytetään muutamaa eri työkalua yhdessä. Jos esimerkiksi analysoit toimintaa, pitää ensin kuvata toiminta arvovirtakartalla ja tunnistaa juurisyyt kalanruotomallilla. Tulosten perusteella voidaan valita sopiva tapa parantaa tilannetta.
Alla olevassa kuvassa on esitetty kehittämisen eri osa-alueet. Voit lukea niistä lisää liikuttamalla hiirtä kuvan päällä.
Tähän on poimittu Menetelmälaarista joitakin usein käytettyjä lean-työkaluja, joilla jatkuvassa kehittämisessä pääsee eteenpäin:
Jatkuva kehittäminen
Mittaaminen
Toiminnan kuvaaminen
- Arvovirtakartta (Value Stream Map)
- Hukkakävely (Gemba-kävely)
Asiakkaan ymmärtäminen
- Asiakkaan ymmärtäminen
- Kano-malli
- Laatukriteeripuu (CTQ tree)
Ongelman kuvaaminen
- Kalanruoto-kaavio (Ishikawa diagram)
- A3-kehityssuunnitelma
Toimintaympäristön ja vision kuvaaminen
- Arvoketjukartta (Value Chain Map / Wardley Map)
- Kompassijohtaminen (Hoshin Kanri)
Asiakaslähtöinen palvelunkehitys
- Asiakkaan hoidettava tehtävä (Jobs to be done)
- Käyttäjien osallistamiskäytännöt
- Laatukriteeripuu (CTQ-tree)
- Laatutalo (House of Quality)
Työkalujen lisäksi kannattaa katsoa miten lean-toteutus ja jatkuva parantaminen -osiosta, kuinka nämä työkalut muodostavat kokonaisuuden, jolla voidaan kehittää kaikilla tasoilla: henkilökohtaisista toimintatavoista koko organisaation useita tiimejä koskeviin prosesseihin. Malli siitä, missä vaiheissa lean-kehittäminen etenee löytyy lean-kehitysvaiheet -osiosta.