Tuoteomistaja
Tuoteomistajalla on selkeä visio siitä, mihin kehittäminen tähtää ja hän vastaa siitä, että kehitysjono on jatkuvasti priorisoitu ja että kehittämistiimi tekee oikeita asioita oikeaan aikaan. Lisäksi tuoteomistaja tarkentaa kehittämisen tavoitteita ja asettaa kehittämistyölle oikeat mittarit.
Tuoteomistajan ja kehitystiimin tulee olla jatkuvassa vuoropuhelussa keskenään. Työrooleihin liittyviä odotuksia on hyvä tarkastella avoimesti, jotta kehittämiseen ei toisaalta synny katvealueita, eikä kenellekään kehittämistiimiläiselle jää epäselväksi, mitkä asiat ovat kenenkin vastuulla. Hyvä vuoropuhelu on molemminsuuntaista, avointa ja perustuu luottamukselle ja yhteistyölle.
Tuoteomistaja on myös dialogissa sidosryhmien kanssa sekä hankkii jatkuvasti asiakasymmärrystä, jotta kehittämistyön priorisointi ja ohjaus on oikeansuuntaista ja tehokasta.
Koska jatkuva palvelukehittäminen edellyttää tuoteomistajalta paljon aikaa ja panostusta, sekä hänen että tiimin tulee olla tietoinen, mitä muita sitoumuksia tuoteomistajalla saattaa olla. Näin voidaan hahmottaa ja sopia, miten käytettävissä oleva aika ja resurssit hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti, ja mitä odotuksia tuoteomistajalla ja tiimin jäsenillä on toistensa suhteen. Tuoteomistaja voi myös delegoida joitakin tehtäviään, mutta niiden ohjaamisvastuu säilyy silti hänellä itsellään. Ohjaamiseen ja valmentamiseen on siihenkin varattava aikaa.
Tuoteomistajan tehtäviä:
- vision kirkastaminen ja tavoitteellistaminen
- kehitystoimenpiteiden priorisointi
- mittareiden asettaminen ja seuranta
- asiakasymmärryksen kartuttaminen
- sidosryhmäymmärryksen kartuttaminen
- viestintä
- tiimin ja itsensä johtaminen
- kustannustehokkuuden valvonta (ROI)
Kehittämistiimi
Kehittämistiimin tehtäviä.
Tutustu mahdollisiin vastuisiin ja rooleihin.