Beta

Asiakaslähtöisyys

Kaiken kehittämisen pohjana tulee olla läpileikkaavasti asiakkaan ja lopullisen käyttäjän odotus palvelusta ja sen laadusta. Vaikka asiakkaan odotukset tarkentuisivat ja muuttuisivat matkan varrella, kehittämisen tulisi silti huomioida asiakkaan viimeisin odotus. Asiakkaan odotusta ei välttämättä aina toteuteta sellaisenaan vaan tilanne riippuu arvioidusta kustannus-hyötysuhteesta sekä siitä mihin suuntaan palvelua halutaan kehittää. Toteutettavuuden ja hyödyn arviointi on osa asiakaslähtöisyyttä.

Asiakaslähtöisyyden teema on Helsingin kaupungin kehittämismenetelmien ytimessä. Tästä syystä se on sulautettu suoraan osaksi Lean-kehittämistä,  ketterän kokeilun ja toteutuksen, ja perinteisen toteutuksen vaihemalleja. 

Käytäntöjä asiakaslähtöisyyden varmistamiseen:

 

 

Luonnos