Käyttö
Kuvaus
Käyttövaiheessa palvelu viimeistellään ja julkaistaan, ja sen jälkeen palvelu on kaikille avoin ja jatkuvasti käytettävissä. Sen tuotanto toimii palvelulle asetettujen kriteerien mukaisesti, sen toimivuutta mitataan ja sen käyttöä tuetaan sovitulla tasolla. Lisäksi palveluun tehdään päivityksiä ja pientä jatkokehitystä.
Käyttövaiheen kesto on tyypillisesti useita vuosia. Se päättyy käytöstä poistamiseen, jossa palvelu ajetaan alas ja huolehditaan, että tästä ei aiheudu käyttäjille tarpeetonta haittaa.
Edellytykset käyttövaiheen aloittamiselle
Käyttövaihe alkaa kun palvelu julkaistaan ohjausryhmän päätöksellä ja kun betavaiheen aikana ilmenneet käyttäjien keskeiset ongelmat on korjattu. Johto-/ohjausryhmä on hyväksynyt palvelun tuotantokäyttöön sen hetkisellä riskitasolla, ja tuotantoympäristö sekä sen hallinta on saatu palvelulle määritellyn tietoturvatason mukaiseksi ja se toteuttaa tietosuojavaatimukset sisäänrakennetusti ja oletusarvoisesti. Julkaiseminen sekä tuotannon palvelutaso ja ylläpito on saatu organisoiduksi.
Kun julkaisemisesta ja sen jälkiaallosta on selvitty, palvelun ylläpito, tuki ja jatkokehitys yleensä organisoidaan uusiksi joko omaan hallintaan tai hankkimalla se erikseen. Kun tarvittava kehityskaista laskee, taloudellisin järjestely on yleensä erilainen kuin betan aikaisen intensiivisen kehitysvaiheen aikana.
Milloin käyttövaihe on onnistuneesti valmis
Onnistunut käyttövaihe koostuu palvelun ylläpidon ja jatkokehityksen ohjaamisesta palvelulle sovittujen mittareiden perusteella sekä reagoimisesta käyttäjäpalautteeseen ja poikkeamiin.
Mikäli palvelussa toteutetaan sen elinkaaren aikana tavanomaisesta ylläpidon aikaisesta pienkehityksestä poikkeavia laajempia muutoksia, ne on suositeltavaa käsitellä omana kehittämiskokonaisuutenaan. Tällöin kehittämiskokonaisuus muodostaa oman kehittämishankkeen, joka käynnistetään ketterän hankkeen vaihemallin mukaisesti. Myös korvaavan palvelun suunnittelu lähtee liikkelle kehityssyklin alusta eli selvitysvaiheesta.
Käyttövaihe päättyy, kun mittareista havaitaan tarve palvelun korvaamiseen tai käytöstä poistoon. Vaihe voidaan päättää, kun selvitys käytöstä poistamisesta on hyväksytty ja palvelu ajettu hallitusti alas. Käyttövaihe on onnistuneesti päättynyt kun on tarkastettu, että tietojärjestelmä ja sen liitännäiskomponentit on ajettu alas ja data on arkistoitu tai tuhottu.
Käyttövaiheen kulku ja tuotokset
Käyttövaiheen varsinainen tuotos on tuotantokäytössä oleva, jatkuvasti itsellä tai muualla ylläpidetty ja tuettu palvelu.
1. Käyttöönoton valmistelu ja hankinta
eli julkaisun sekä käyttövaiheen omistajuuden ja tuen järjestäminen
Julkaisun suunnittelu
Ylläpidon hankinta
- Soveltuvien puitesopimusten selvittäminen (lisätietoa)
- Hankintamallin valinta -pohja (lisätietoa)
- Tarjouspyyntö-malliasiakirjat (lisätietoa)
- Tietosuoja sopimuksissa ja hankinnoissa (lisätietoa)
Ylläpidon vaatimukset
- Palvelutasotavoitteet-pohja (lisätietoa)
Tekninen valmius
- Tietoturvatarkastusraportti -pohja (lisätietoa)
- Tietosuojatarkistus (lisätietoa)
- Kuvaus tietoturvapiirteistä niin, että eri henkilöt voivat tarvittaessa jatkaa työtä
- Järjestelmän tekninen toipumissuunnitelma ja prosessin jatkuvuussuunnitelma
- Kaupungin tietojärjestelmäkartta - päivitys ja kokonaisarkkitehtooniset dokumentit
2. Käyttöönotto
palvelun käyttöönotto tehdyn suunnitelman ja teknisten tarkistusten pohjalta
Kehityshankkeen tulokset
- Loppuraportti -pohja
3. Siirto tuotannon organisaatiolle
eli palvelun omistajuuden siirto suunnitelman pohjalta
4. Tuotannon valvonta
eli sen varmistaminen, että palvelu täyttää käyttäjätarpeet ja tavoitteet käytössä olonsa aikana
-
Palvelun mittarit -pohja (lisätietoa)
Riskiesitys-pohja (lisätietoa)
Valmiin määritelmä (lisätietoa)
Kanban (lisätietoa)
DevOps (lisätietoa)
Jatkuvat tietoturvatarkastukset (lisätietoa)
Tietosuojan vaikutustenarviointi tai tietosuojan tarkistuslista (lisätietoa)
5. Käytöstä poistaminen
eli palvelun hallittu alasajo
-
Suunnitelma käytöstä poistamisesta -pohja (lisätietoa)
Rekisteri- ja tietosuojaseloste -pohja päivitettynä
Tietojärjestelmäluettelo
Dataloki-pohja - dokumentti (mitä palvelun datalle tapahtui järjestelmän tuotannosta poiston yhteydessä)
Riskienkäsittelysuunnitelma-pohja päivitettynä (lisätietoa)
Tärkeimmät tehtävät
Asiakaslähtöisyys ja ohjaus
Palvelusta vastaava
- Automaattisen seurannan järjestäminen palvelun tekniselle suorituskyvylle sekä käytölle (esim. Piwik)
- Tuotannon palvelutason ja vaatimusten määrittäminen
- Tuotannon ylläpidon, jatkokehityksen sekä käyttäjä- ja ylläpitäjätuen organisointi
- Julkaisuvaiheen suunnittelu ja viestintä
- Julkaisun toimenpiteiden johtaminen, viestintä, käyttäjäyhteyden koordinointi
- Käytön ja toimivuuden mittarien seuraaminen
- Asiakaspalautteen kerääminen ja asiakasymmärryksen tarkistaminen
- Käytön aikaisen pienkehityksen priorisointi
- Käytöstä poiston suunnittelu ja kommunikointi käyttäjille sekä tahoille, joihin alasajo vaikuttaa ml. vapautuvat resurssit
- Käytöstä poistettaessa datan arkistoinnin ja/tai sisällön konvertoinnin suunnittelu tietoturvan ja tietosuojan tason huomioon ottaen, sekä tietojärjestelmäluettelon sekä rekisteri- ja tietosuojaselosteiden päivittäminen tuotannon päättyessä
- Käytöstä poiston jälkitarkastuksen suunnittelu
Johto-/ohjausryhmä
- Julkaisupäätös
- Tuotannon palvelutasotavoitteiden vahvistaminen
- Mittareiden seuranta
- Toimista päättäminen, mikäli löytyy puutteita
- Elinkaaren lopussa käytöstä poistosta päättäminen tai palvelun uudistaminen, jolloin kehitysvaiheet aloitetaan alusta selvitysvaiheesta
Toteutus (käyttövaiheessa toteutustyötä tehdään merkittävästi pienemmällä kaistalla kuin kehitysvaiheessa)
- Ennen julkaisua skaalautumiseen ja tuotantoympäristön vaatimuksiin liittyvät viimeistelyt
- Palvelun pitäminen ehjänä ja käyttökelpoisena sekä mahdollisimman ajan tasalla sekä teknisesti että sisältöjen puolesta
-
Käyttäjätuki loppukäyttäjille vikatilanteissa sekä ylläpitäjille / asiakaspalvelijoille
-
Käyttövaiheessa jatketaan jatkuvan oppimisen käytäntöjen ylläpitämistä
- Laadunvarmistus kuten koodikatselmoinnit
-
Käytöstä poistossa käyttäjien edelleenohjaus uuteen palveluun tai lisätietoon palvelun poistosta, datan ja sisältöjen arkistointi tai konvertointi sekä sovelluksen poistaminen käytöstä ja jälkitarkastuksen mahdollisten puutteiden korjaaminen
- Käytöstä poistossa myös konekapasiteetin purku (fyysiset koneet, virtuaalikoneet, pilvipalveluinstanssit ym.), tietoliikennekapasiteetin purku (reitittimet, kuormanjakajat ym.), tietoliikennejärjestelyiden purku (IP-osoitteet, palomuuriavaukset ym.), käyttöoikeuksien poistaminen, rajapintojen poistaminen, varmistusvälineiden arkistointi tai uudelleenallokointi
Hankinta
Palvelusta vastaava
- Tuotantoympäristön ja -palveluiden hankinnan suunnittelu ja toteutus
- Jatkoylläpidon hankinta palvelutasovaatimusten pohjalta hankintamalliperusteluineen
- Vaiheen lopuksi irtisanotaan tuotantoon liittyneet sopimukset (järjestelmän/palvelun käytön päättyessä)
Arkkitehtuuri
Palvelusta vastaava
- Rekisteriselosteiden luominen tai päivittäminen
- Käytöstä poistossa teknisten riippuvuuksien ja rajapintojen selvittäminen
Tietoturva
Palvelusta vastaava
- Toipumis- ja jatkuvuussuunnitelmien laatimisen tai päivityksen organisointi ennen julkaisua
- Käyttövaiheen aikana säännöllisten tietoturvatarkastusten ja niissä havaittujen puutteiden korjauksen organisointi
- Käyttövaiheen aikana ulkopuolelta tulevien tietoturvahaavoittuvuusraporttien priorisointi ja korjauksen organisointi
- Suurissa muutoksissa riskianalyysin päivittäminen ja sen mukaisten jatkotöiden organisointi
Johto-/ohjausryhmä
- Ennen julkaisua tietoturvallisuustarkastuksen raportin käsittely ja jatkotoimet määrittäminen sen perusteella. (Vaihtoehtoina on hyväksyä tarkastuksen osoittama riskitaso tai määrätä liian suuriksi riskeiksi todetut haavoittuvuudet korjattaviksi. Korjauksen jälkeen tietoturvallisuustarkastus uusitaan niin, että se kohdistuu vain korjattuihin osiin ja tarkastusraporttia päivitetään. Tämän jälkeen ohjausryhmä käsittelee raportin uudestaan.)
Toteutustiimi
- Palvelussa käytettävien ohjelmistokomponenttien tietoturvatilanteen omavalvonta ja haavoittuvien komponenttien päivitys
- Ulkopuolelta tulevien tietoturvahaavoittuvuusraporttien mukaiset korjaukset
Tuotantotiimi
- Palvelun tietoturvallisuustilanteen valvonta sekä sen tilasta raportoiminen normaalien käytäntöjen mukaan
- Tuotantoalustan tietoturvapäivityksistä huolehtiminen
- Palvelun mittareihin voidaan yhdistää tietoturvavalvonnan tilannekuvaa ja/tai säännöllisestä tietoturvatarkastuksesta saatuja tuloksia palvelun tietoturvapuutteiden määrästä ja laadusta
Tietosuoja
Palvelusta vastaava
- Huolehtii siitä, että palvelun ylläpidosta tehtävään sopimukseen lisätään tietosuoja- ja salassapitoliite tai tietosuojaliite, jos ylläpidosta vastaa palveluntuottaja ja jos palvelussa käsitellään henkilötietoja.
- Varmistaa, että uusi palvelu täyttää sille asetetut tietosuojavaatimukset ennen palvelun käyttöönottoa.
Johto-/ohjausryhmä
- Vastaa siitä, että uusi palvelu täyttää sille asetetut tietosuojavaatimukset ennen sen käyttöönottoa.
Tuotantotiimi
- Huolehtii tietosuojan toteutumisen ylläpidosta sovitulla tavalla.